Van langer slapen eet je gezonder

Slaapadviezen
De groep werd in tweeën gesplitst. Groep 1: 21 deelnemers die langer dan 7 uur moesten slapen, kregen tips en slaapadviezen gebaseerd op hun levensstijl, zodat ze 1,5 uur langer in bed doorbrachten. Zoals niet naar bed gaan met een hongerig of juist te vol gevoel en een aanbevolen tijd om naar bed te gaan. De andere 21 deelnemers, groep 2, kregen geen instructies. Met behulp van een speciaal horloge dat bewegingen bijhoudt, werd hun slaapgedrag gemeten. Beide groepen hielden gedurende 7 dagen een eetdagboek bij.

Impact op het eetgedrag
De instructie van groep 1 hielp, maar liefst 86% van de deelnemers sliep vanaf 52 tot bijna 90 minuten langer. Bij de andere groep bleef de slaapduur onveranderd. Wat was de impact op het eetgedrag? De deelnemers die langer sliepen verlaagden hun inname van vrije suikers met gemiddeld 10 gram. Met vrije suikers worden de toegevoegde suikers en suikers uit siroop, honing en vruchtensap bedoelt. Daarnaast zagen de onderzoekers bij groep 1 ook een dalende trend in de totale inname van koolhydraten.

Gezondere voedselkeuzes
Het onderzoek toont aan dat langer slapen kan leiden tot gezondere voedselkeuzes. Dit resultaat komt overeen met een eerder onderzoek waarbij werd aangetoond dat er een verband is tussen kort slapen en een ongezonde voeding. Dus draai je vooral nog een keer lekker om! 😉

 

Langer slapen alleen niet genoeg? Zoek een coach bij jou in de buurt.

Bron: King’s London College